Social media Bionext
Social media. Contentkalender. Werkwijze. LinkedIn. Facebook. Instagram.
Hoe zorg je dat je social media vlekkeloos doorloopt als de verantwoordelijke collega met zwangerschapsverlof is? Dat zowel je volgers als de collega’s die enthousiast hun input aanleveren nauwelijks merken dat er iemand even niet op haar plek zit? Bionext schakelde JEEN in om de socials te bemannen.
Ambitie
Bionext timmerde aan de weg op social media, en had hier de afgelopen tijd veel stappen in gezet. Toen de verantwoordelijke collega met zwangerschapsverlof ging, moest dat natuurlijk naadloos doorlopen. Bovendien waren er verschillende acties die wel wat extra online aandacht konden gebruiken, zoals KipKado, de Biokennisweek en het nieuw gelanceerde donatieplatform van Bionext.
Aanpak
Bionext had de afgelopen tijd veel stappen gezet in de social media aanpak. Met inzet van een contentkalender, publicatietool en collega’s die steeds trouwer input deelde, was er een flinke slag gemaakt. Om te zorgen dat alles wat was opgebouwd, behouden zou blijven, werkte JEEN op dezelfde manier als Bionext dat deed. We volgden de contentkalender en namen de publicatietool over, redigeerden aangeleverde content, plaatsten die met passend beeld en verzorgden de webcare op Facebook, LinkedIn en Instagram. Altijd met genoeg afstand voor een kritische blik en een oog voor verbetering. Een wekelijks overleg zorgde voor korte lijntjes en snel schakelen.
Voor KipKado, de Biokennisweek en het donatieplatform van Bionext richtten we Facebook advertentiecampagnes in aansluitend op het doel, de doelstelling en natuurlijk de doelgroep. Dit zorgde voor een breder bereik en leverde interessante inzichten op voor het doorontwikkelen van bijvoorbeeld het donatieplatform.
Aan het eind van 2021, het jaar waarin deels Bionext aan de knoppen zat en deels JEEN, keken we samen terug naar de resultaten en opgedane inzichten. Dat leidde tot een eindadvies om in 2022 social effectiever in te zetten. Het doel voor dit jaar is om per kanaal de content aan te scherpen voor meer betrokkenheid. De focus verschuift daarmee van kwantiteit naar kwaliteit.
RESULTAAT
De belangrijkste doelstelling voor Bionext was dat de content en activiteit op social media door zouden lopen. Omdat we de opgestelde contentkalender direct hebben overgenomen, is er geen gat gevallen en was er ook geen stijlbreuk.
Voor 2022 ligt bovendien een goede basis om het niveau nog verder omhoog te tillen.