Mijn Keukentuintje
Strategie. Concept. Online. Social media. Activatie. Consumentenplatform.
Nederland ‘verversen’. Dat is het doel van het online consumentenplatform Mijn Keukentuintje van telersvereniging Fossa Eugenia. Vers tussen de oren krijgen bij de consument middels het handelingsperspectief van moestuinieren. Geen wijzend vingertje maar activatie op het zelf doen. Informatie, educatie en inspiratie voor in de tuin en in de keuken.
Ambitie
Ooit begonnen met alleen een website om de kloof tussen boer en burger te verkleinen. Uitgegroeid tot een digitaal communicatie- en onderzoeksplatform met een bereik van zo’n 1 miljoen consumenten per maand. De uitdaging en ambitie liggen op het vlak van engagement, een zo hoog mogelijke IPM per kanaal, per doelgroep.
Aanpak
Eerst is ingezet op bereik door te investeren in online advertising. Hoe meer bezoekers op de website en hoe groter de fanbase op social media, hoe groter het bereik. Dan doet activatie er ook toe. Door het onafhankelijke karakter stimuleert Mijn Keukentuintje ook partnerships met andere initiatieven uit de retail en agrifood, van Lidl tot Veggipedia.nl van Groentenfruithuis. Mijn Keukentuintje en het Duitse Mein Küchengarten geven zo inzicht in waar de consument behoefte aan heeft rondom vers. En in combinatie met consumentenpanels op thema- en productniveau brengt het platform zo de kansen in beeld voor de telersvereniging.
"Mijn Keukentuintje stelt ons in staat om te kijken hoe de marktvraag van verse groenten en kruiden zich ontwikkelt"
Ton Holthuijsen, Fossa Eugenia