Infanteriestraat 120
6822 NJ Arnhem
T 026 324 11 20
info@jeen.nl
Online onderzoek en campagne Salmonella vaccin

Online onderzoek en campagne Salmonella vaccin

Vrijwel alle leghennen in Nederland worden gevaccineerd tegen Salmonella. Daarbij kiezen de meeste pluimveehouders al jarenlang voor hetzelfde vaccin van Elanco Animal Health, terwijl Elanco een ander vaccin op de markt heeft met betere specificaties: AviPro Salmonella DUO. Elanco wil het aandeel van dit vaccin vergroten en vroeg JEEN om een campagne om dit te bereiken.

Margje Steentjes-de Graaff werkt bij JEEN

Meer weten?

Margje Steentjes-de Graaff | margje@jeen.nl | 0647767792

De opdracht was een campagne om het bewustzijn rondom Salmonella te verhogen. Na een eerste marktinventarisatie adviseerde JEEN echter om eerst een stap terug te doen om meer inzicht in de doelgroep te krijgen. We begonnen met een online onderzoek onder pluimveehouders om uit te vinden hoe het eigenlijk zit met het Salmonella-bewustzijn en de kennis over vaccineren.  Bijkomend voordeel is dat een dergelijk onderzoek onder de doelgroep al direct bijdraagt aan het bewustzijn. Respondenten worden immers getriggerd na te denken over de onderwerpen die in het onderzoek aan bod komen.

Online onderzoek

Uit het onderzoek bleek dat pluimveehouders zich wel degelijk bewust zijn van de risico’s van Salmonella en dat ze vaccineren zeer belangrijk vinden. Een campagne om de bewustwording rondom Salmonella te vergroten is dus niet het meest voor de hand liggend. Uit de onderzoeksresultaten bleek echter ook dat het pluimveehouders ontbreekt aan kennis over de beschikbare vaccins, een aanzienlijk deel is zich niet bewust van de eigenschappen van het vaccin dat ze gebruiken. Bovendien gaven pluimveehouders aan wel behoefte te hebben aan meer informatie over dit onderwerp.

JEEN - <?php echo $node->title;?>
“Er wordt over gepraat, en dat was één van onze belangrijkste doelstellingen.”
Charlotte Nuijts van Elanco

Free publicity

De resultaten boden genoeg nieuwswaarde voor een persbericht en een inhoudelijk interview met een Elanco-dierenarts in een belangrijk vakblad. Bovendien gaven ze een duidelijke richting aan voor het vervolg van de campagne. Een bewustwordingscampagne, maar niet ingestoken op Salmonella op zich, maar op bewust vaccineren. Het Elanco-vaccin AviPro Salmonella DUO onderscheidt zich met een langere bescherming en een brede bescherming: het werkt tegen twee verschillende soorten Salmonella. Beide specificaties werden door pluimveehouders genoemd als belangrijke pluspunten voor een vaccin en dit werd dan ook het uitgangspunt voor de campagne: een lange en brede bescherming.

Contentcampagne

Content speelde een belangrijke rol in het vervolg van de campagne, een lijn die al was ingezet met de free publicity naar aanleiding van het persbericht. In een vakblad plaatsten we twee advertorials: een informatief artikel over de onderzoeksresultaten en een testimonial met een gebruiker van DUO. De boodschap van beide artikelen: een vaccin met langere en bredere werkzaamheid biedt meer en betere bescherming.

Concrete acties

Om de inhoudelijke boodschap te koppelen aan de USp’s van AviPro Salmonella DUO, kozen we ook voor wat meer actiematige campagne-elementen. Alle legpluimveehouders in Nederland ontvingen een ‘telescoopmailing’. Een opvallend bedrukte envelop, waar drie kaarten uitschuiven. De eerste kaart benadrukte het belang van een lange bescherming, de tweede kaart het belang van een brede bescherming en de derde kaart communiceerde dat AviPro Salmonella DUO hét vaccin is dat deze twee eigenschappen combineert. De mailing diende tevens als uitnodiging voor de beurs LIV Hardenberg, waar bezoekers een checklist Salmonella op konden halen en een minicollege over vaccineren bij konden wonen. Zo bouwden we de contentcampagne ook uit naar het beursterrein.

 

“Het advies van JEEN om met een onderzoek te beginnen bleek heel waardevol. Het gaf ons nieuwe inzichten in onze doelgroep en maakte goed duidelijk hoe we de campagne het beste in konden steken. Het totaalplaatje van onderzoek, free publicity en de andere uitingen is zeker opgevallen in de markt, we worden er veel op aangesproken. Er wordt over gepraat, en dat was één van onze belangrijkste doelstellingen.”
Charlotte Nuijts van Elanco

Agri & food zijn onmisbaar voor ons leven.
Wereldwijd in bedrijf, elke dag op ons bord.
Dat verdient een goed verhaal.

Meer weten? Bel ons op 026 3241 120 en vraag naar Gijs Gjaltema (gijs@jeen.nl) of Jeen Akkerman (jeen@jeen.nl).