Infanteriestraat 120
6822 NJ Arnhem
T 026 324 11 20
info@jeen.nl
Every crop deserves the best care

Every crop deserves the best care

Kverneland Group is een globale speler in de wereld van de landbouwmechanisatie. De onderneming, met hoofdzetel in Noorwegen, ontwikkelt en produceert onder andere ploegen, zaaimachines, kunstmeststrooiers, landbouwspuiten, gras- en hooibouwmachines. En de technologie om ze elektronisch aan te sturen. 

Gijs Gjaltema werkt bij JEEN

Meer weten?

Gijs Gjaltema | gijs@jeen.nl | 0642570529

De afdeling Crop Care van Kverneland Group, gevestigd in Nieuw-Vennep, vroeg in 2014 aan JEEN om de verkoop van landbouwspuiten in de UK nieuw leven in te blazen. De communicatie onder het merk Vicon was te weinig onderscheidend en bevatte te veel detailinformatie. Door alle mogelijke voordelen van de machine op te sommen, kwam de boodschap onvoldoende over. De toegepaste beelden waren weinig onderscheidend van die van de concurrentie: vooral machines werden in beeld gebracht.

Van gebruikersonderzoek naar nieuw concept

Om een vernieuwend concept te ontwikkelen, werkten we samen met de mensen van Kverneland Group in Engeland langs twee lijnen. Allereerst stelden we ons de WHY-vraag: “Wat drijft de eindgebruiker en waarom ontwikkelt en verkoopt Kverneland Group landbouwspuiten?” In diverse sessies kwamen we tot het inzicht dat het voor de akkerbouwer altijd draait om zijn gewas. Dat is waar hij zijn vakmanschap in kwijt kan, dat is waar hij - in de vorm van een goede oogst - zijn boterham mee kan verdienen. We ontwikkelden de slogan “Every crop deserves the best care”. Een aansprekende zin, die zowel voor de eindgebruiker als voor Kverneland Group relevant is.
De tweede lijn was het nagaan van de wensen van de eindgebruiker. Via een telefonisch onderzoek onder akkerbouwers in Engeland kwamen we erachter welke aspecten er echt toe doen bij de aanschaf van een nieuwe landbouwspuit.

Aansluiten bij precision farming

Als elk gewas de beste zorg verdient, moet je er voor zorgen dat je zo precies mogelijk gewasbeschermingsmiddelen (of kunstmest) toedient. Die invalshoek sluit ook mooi aan bij de trend naar precision farming. Dat gegeven namen we als basis voor de creatieve visualisatie: een hand die met een pipet een druppel gewasbeschermingsmiddel toedient aan een plantje. Niet de machine met al z’n technische snufjes staat op de voorgrond, maar de ultieme aandacht voor de verzorging van het gewas. Een opvallend beeld, herkenbaar voor de akkerbouwer en symbool voor de toegevoegde waarde van de landbouwspuiten van Kverneland en Vicon.

JEEN - <?php echo $node->title;?>
“Het is mooi om onderdeel te zijn van een beweging die impact heeft in een grote onderneming.”
Gijs Gjaltema van JEEN

Succes op landbouwbeurs Cereals

Het concept was de basis voor de beursactie van Vicon op Cereals, de grootste Engelse beurs voor akkerbouwers. Met een opvallende zuil waarop letterlijk graan groeide, trok Vicon de aandacht van het publiek. Met resultaat: honderden deelnemers aan de quiz. In 2014 trok de verkoop van Vicon-landbouwspuiten in de UK zichtbaar aan. En minstens zo belangrijk: de mensen van Vicon-UK zijn weer trots op hun uitingen.  


Internationale implementatie

Het “Every crop …” concept wordt inmiddels toegepast in meerdere landen waar Crop Care actief is en vindt ook breder binnen Kverneland Group navolging.

Gijs Gjaltema van JEEN: “Het is mooi om onderdeel te zijn van een beweging die impact heeft in een grote onderneming. De markt voor landbouwmachines is zeer competitief, maar er zijn zeker mogelijkheden om onderscheid te creëren op basis van een scherpe positionering en een duidelijke keuze voor de belangrijkste voordelen die een machine oplevert voor de eindgebruiker.”

Agri & food zijn onmisbaar voor ons leven.
Wereldwijd in bedrijf, elke dag op ons bord.
Dat verdient een goed verhaal.

Meer weten? Bel ons op 026 3241 120 en vraag naar Gijs Gjaltema (gijs@jeen.nl) of Jeen Akkerman (jeen@jeen.nl).