Infanteriestraat 120
6822 NJ Arnhem
T 026 324 11 20
info@jeen.nl
Niet te simpel, a.u.b.

Niet te simpel, a.u.b.

Biotechnologie, big data, robots. De ontwikkelingen in de agri- en foodbusiness gaan razend snel. Werken met nieuwe technologie vraagt vaak veel van ondernemers. Maar niet alleen van hen. Om succesvol een innovatie in de markt te zetten, moeten de leveranciers op een heldere manier communiceren. En dat is een hele kunst.

Jeen Akkerman werkt bij JEEN

Jeen Akkerman

jeen@jeen.nl | 0651425640

Everything should be made as simple as possible. But not simpler.
Albert Einstein

Nieuwe techniek is bijna altijd het resultaat van jaren wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. Dat leg je niet zo maar even uit. Het resultaat is dat de introductie van een nieuwe technologie vaak gepaard gaat met veel, gedetailleerde informatie. Brochures met ingewikkelde teksten, websites met veel woorden, presentaties waar je maar moeilijk je aandacht bij kunt houden. Een complex technisch verhaal bewijst immers dat er degelijk werk is verricht. En dat de innovatie een serieuze verbetering is.

Efficiënt geïnformeerd

De ondernemer die voordeel kan hebben van een nieuwe technologie, heeft net als iedereen maar weinig tijd. Hij wil dan ook snel en efficiënt worden geïnformeerd. Recent onderzoek laat zien dat wij in 2015 ruim vijf maal zoveel informatie te verwerken kregen als in 1985. Tekst, geschreven of gesproken, moet daarom zo kort en krachtig mogelijk zijn.

Ja, een goede tekst over nieuwe technologie moet niet te lang zijn. Maar de doelgroep mag daarbij natuurlijk niet uit het oog worden verloren. Iemand die een flinke investering doet, wil immers wel het vertrouwen hebben dat hij weet én begrijpt waaraan hij zijn geld besteedt. 

Volledig en begrijpelijk

Cultureel antropoloog Simon Sinek analyseerde in het begin van deze eeuw hoe een aantal grote, technische bedrijven hun product in de markt zet. Hij ontdekte dat de meest succesvolle verhalen zijn opgebouwd volgens een vaste structuur, die hij de gouden cirkel noemt. Dit model is een handig hulpmiddel om teksten over techniek en innovatie op te stellen. Door achtereenvolgens in te gaan op de vragen ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’ krijgt de lezer of de toehoorder op een heldere en inspirerende manier de nodige informatie aangereikt.

Niet alleen de inhoud van de tekst is belangrijk. Een korte tekst, geschreven in Jip en Janneke-taal, kan ten koste van de diepgang gaan. De juiste woordkeuze kan nuance in de tekst brengen en versterkt tegelijk het vertrouwen in het nieuwe product. In het kader van korte teksten is het trouwens ook oppassen geblazen met oneliners.

Beeld soms beter

Soms is geschreven tekst niet optimaal en kan beeld het verhaal beter vertellen. Een infographic of een youtube-filmpje kan immers meer uitleggen dan honderd woorden. Goed om te weten is dan ook dat mensen 80% van wat ze zien onthouden en maar 20% van wat zij lezen. Helder communiceren over technologie is en blijft zoeken naar de juiste balans tussen woord en beeld. En dat is het werk van professionals.

 

hard gegroeid. Het aantal bedrijven is met bijna een kwart gestegen en de (bestaande) bedrijven zijn uitgebreid, waardoor het aantal biologisch gehouden dieren met 66% is gegroeid. Ondanks deze groei, heeft Nederland 500 biologische boeren te weinig om aan de vraag van consumenten te kunnen voldoen." data-share-imageurl="">

Agri & food zijn onmisbaar voor ons leven.
Wereldwijd in bedrijf, elke dag op ons bord.
Dat verdient een goed verhaal.

Meer weten? Bel ons op 026 3241 120 en vraag naar Gijs Gjaltema (gijs@jeen.nl) of Jeen Akkerman (jeen@jeen.nl).