Infanteriestraat 120
6822 NJ Arnhem
T 026 324 11 20
info@jeen.nl
Facebook, kans voor agribusiness

Facebook, kans voor agribusiness

Het gebruik van Facebook blijft stijgen en ook agrariërs weten steeds beter de weg te vinden naar dit social media kanaal. Een mooie kans voor bedrijven in de agribusiness.

Jeen Akkerman werkt bij JEEN

Jeen Akkerman

jeen@jeen.nl | 0651425640

De cijfers

Sommigen beweren dat Facebook over zijn top is en een stille (of luide) dood zal sterven. Maar het aantal dagelijkse gebruikers van het social medium blijft stijgen; 6,8 miljoen Nederlanders 2016, een stijging van 3% ten opzichte van het jaar ervoor zoals het onderzoek van Newcom ook aantoont.

Agrariërs op social media

Het mediagedrag van agrarische ondernemers vertoont dezelfde trend: zij zitten steeds vaker op social media, 87% is op minimaal één van de sociale netwerken te vinden. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor toen nog 77% van de boeren actief waren op social media. Dit blijkt uit recente cijfers van Prosu. 44% van de agrariërs gebruikt Facebook, dat was in 2011 nog 11%, een stijging dus van 33% in 5 jaar. De meesten zetten dit social media kanaal in voor bedrijfsdoeleinden, of voor een mix van privé en zakelijk. Een mooie kans voor bedrijven in de agrarische sector om Facebook doelgericht in te zetten om boeren te bereiken.

metGIJS op Facebook

Dat hoeft niet een ingewikkelde grote campagne te zijn, dat bewijst Gelre IJsselstreek. Voor deze Achterhoekse onderneming, actief in voer, kunstmest en gewasbescherming, verzorgde JEEN eerder een positioneringstraject om meer onderscheid in de markt tot stand te brengen. Sinds eind december 2015 is een team van twee GIJS-medewerkers actief op Facebook, met coaching door JEEN. Aan de hand van de merkwaarden (persoonlijk, fris, betrokken) en passend binnen de gekozen positionering plaatst GIJS een paar keer per week berichten op Facebook.
Binnen vier maanden heeft de pagina meer dan 511 volgers, van wie minstens de helft klanten of potentiële klanten (boeren). Het bereik van de metGIJS Facebook pagina is zeer hoog (fans en hun netwerk). Zo plaatste GIJS  een bericht over de geitenhouders Jan en Jordi Schepers. Het bericht bereikte 5.346 personen, verdiende 83 vind-ik-leuks en werd 5 keer gedeeld. En heel belangrijk: van al die bereikte personen zijn 4.883 niet fan. Een interessante potentiële groep fans en klanten, die met wat tijd, moeite en vooral veel enthousiasme werd bereikt.
 

hard gegroeid. Het aantal bedrijven is met bijna een kwart gestegen en de (bestaande) bedrijven zijn uitgebreid, waardoor het aantal biologisch gehouden dieren met 66% is gegroeid. Ondanks deze groei, heeft Nederland 500 biologische boeren te weinig om aan de vraag van consumenten te kunnen voldoen." data-share-imageurl="">

Agri & food zijn onmisbaar voor ons leven.
Wereldwijd in bedrijf, elke dag op ons bord.
Dat verdient een goed verhaal.

Meer weten? Bel ons op 026 3241 120 en vraag naar Gijs Gjaltema (gijs@jeen.nl) of Jeen Akkerman (jeen@jeen.nl).