Infanteriestraat 120
6822 NJ Arnhem
T 026 324 11 20
info@jeen.nl
De waarde van een bedrijfsblog

De waarde van een bedrijfsblog

Zullen we samen even stilstaan bij dit bijzondere moment? Terwijl alle andere informatiekanalen als een razende om u heen kolken, besteedt u uw tijd toch aan dit weblog. Zou een bedrijfsblog ook voor u kunnen werken? En hoe kunt u dit aanpakken?

Sjoerd Jochems werkt bij JEEN

Sjoerd Jochems

sjoerd@jeen.nl | 0610009373

Een weblog gaat over het enthousiast delen van relevante kennis, of een inspirerend inzicht.

Bloggen als bedrijf is een vorm van contentmarketing: leads genereren en klanten binden door het gratis aanbieden van kennis.

Het kost weinig (behalve tijd) en levert veel op:

  • Meer bezoekers/potentiële klanten voor de website
  • Grotere online zichtbaarheid
  • (H)erkenning als autoriteit op uw vakgebied
  • Nieuwe contacten met branchegenoten


Probeer het eens

Ook in de agribusiness zijn er ondernemers die goede ervaringen hebben met weblogs. Anderen twijfelen nog. Wilt u het eens proberen? Ga dan in ieder geval goed voorbereid te werk.

Daar helpen deze 5 tips bij: 

1. Maak een goede planning (en houd u hier aan)
Een weblog moet je bijhouden. Met op letterlijk gezette tijden een verse blogtekst. Discipline dus. En goed plannen. Plan de blogs vooruit in de bedrijfsagenda en koppel ze aan belangrijke momenten. Zoals een productlancering of groot congres. Die zaken leveren vaak inspiratie voor een onderwerp op. Houd wel ruimte om ook in te kunnen spelen op de actualiteit.

2. Passie, geen promotie
Een blog is geen bedrijfsbrochure, dus pure promotieteksten werken niet. Een weblog gaat over het enthousiast delen van relevante kennis, of een inspirerend inzicht. Vanuit uw eigen passie voor het onderwerp en aansluitend bij uw doelgroep. Stel, een bedrijf verkoopt graszaad. Dat kan bijvoorbeeld bloggen over de verschillende soorten mengsels en de invloed op de ruwvoerkwaliteit.

3. Zorg voor interactie
Weblogs floreren vanwege interactie. Zorg dus altijd voor een reactiemogelijkheid onder de blog. En sluit het verhaal af met een vraag die reacties oproept. Zoals ‘Hoe verbetert uw graszaad de gezondheid van uw koeien?’ Zelf doet u uiteraard mee aan het gesprek. Deel de webblog verder online met uw doelgroep, via o.a. Twitter, LinkedIn en een link in uw digitale nieuwsbrief.

4. Maak uw blog scanbaar
Online teksten worden niet gelezen, maar gescand. Maak uw blog daarom scanbaar met:

  • Een aantrekkelijke titel
  • Korte alinea’s
  • Samenvattend tussenkopje boven alinea’s
  • Veel witregels
  • Opsommingen met bullets
  • Relevante foto, grafiek, illustratie of filmpje

5. Vindbaar zijn
Zorg dat uw weblog vindbaar is in Google. Dat vergroot uw lezerspubliek aanzienlijk. Mensen die een bepaalde zoekterm intypen, belanden via de zoekresultaten dan sneller op uw weblog.

 Zoekmachine optimalisatie is een vak apart, maar dit helpt in elk geval:

  • Een korte en duidelijke URL (=webadres)
  • Waardevolle, unieke inhoud (kopieer geen tekst van andere sites)
  • Belangrijke woorden vet
  • Link naar andere artikelen op uw website


Aan de slag?

Kunt u aan de slag met deze weblog-tips, of mist u nog dingen? Laat het weten, we gaan graag met u in gesprek!

Agri & food zijn onmisbaar voor ons leven.
Wereldwijd in bedrijf, elke dag op ons bord.
Dat verdient een goed verhaal.

Meer weten? Bel ons op 026 3241 120 en vraag naar Gijs Gjaltema (gijs@jeen.nl).